Læringsmiljøet skal være udviklende for barnet

Hverdagslæring er at lære at klare tingene selv

I børnehaven ønsker vi at skabe gode rutiner og mulighed for, at børnene gennem rutinerne hver dag kan øve sig, og gennem gentagelse få oplevelsen af at mestre og at kunne mere og mere.

I de daglige rutiner og gøremål er et stort læringspotentiale og ved at skabe gode rammer med tid, tålmodighed, opmuntring, øvelse, gentagelse, mening og fællesskab ser vi at børnene lærer meget – hver dag!

Det gælder eks. når barnet skal lære af tage tøj af og på i garderoben, at klare toiletbesøg, når man er gammel nok/eller lære at blive renlig, at hælde mælk op i sin kop, smøre sin mad samt rydde op efter sig – både inde og ude.

Den pædagogiske læreplan skal give fælles retning og ramme

Den pædagogiske læreplan udgør rammen og fælles retning for vores pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring udvikling og dannelse.
Læreplanen er et dynamisk dokument, som beskriver vores pædagogiske overvejelser og refleksioner med eksempler, der er retningsgivende for det daglige pædagogiske arbejde.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.