Det skal være godt at være barn i Dagtilbud Seminariekvarteret

Det at være barn har værdi i sig selv

Barnets trivsel, udvikling og læring sikres gennem gensidigt forpligtende samarbejde mellem personale og forældre. En vigtig forudsætning for dette er, at barnet oplever voksne, der giver omsorg og nærvær, så barnet føler tryghed.

Alle børn har ret til at være inkluderet i fællesskabet og indgå i et udviklende læringsmiljø, hvor de får styrket selvværdet.

Fællesskab er vores platform

Samarbejde, lære at give og tage, udvikle respekt samt kende egne og andres grænser er noget af det, man lærer i et fællesskab med andre børn og voksne.

Vi har alle noget at bidrage med og alle skal mødes med, at man er betydningsfuld for fællesskabet.

At mødes og deltage i samling ser vi som et forpligtende fællesskab for alle – man lærer bl.a. at vente på tur, lytte, se og stå frem for andre.

At lege i børnehaven skal være sjovt

Det er vigtigt, at vi giver plads til barnets leg, at vi giver plads til fordybelse, samt at barnet oplever legen som en sjov og vigtig del af dets liv i børnehaven.

Leg kan også bestå af en rammesætning af aktiviteter ud fra børnenes interesse – hvor de voksne udstikker rammen, som børnene kan bestemme og agere indenfor. Det kan eks. være etablering af legegrupper, hvor mulighederne i legen synliggøres, og børnene får mulighed for at lege med andre børn end deres foretrukne legekammerater.

Legen er et vigtigt læringsrum i børnehaven

Hvilke kompetencer får barnet udviklet i legen?

Vi skal skabe rum og plads til fordybelse i barnets leg samt give muligheder for, at barnet kan tilegne sig og udvikle sprog, fantasi, nysgerrighed.

Barnet udvikler sin personlige identitet i legens forskellige former – eks. i rollelege, regelleg og den vilde leg.

Barnet skal ydermere lære at kunne vente på tur, opøve robusthed, opbygge relationer med andre børn.