Fællesskab, tryghed og medbestemmelse som kendetegn

Tryghed er vores fundament for trivsel

Nærvær og omsorg er med til at skabe tryghed. Det er vigtigt, at barnet oplever troværdige voksne og føler sig set, hørt og forstået. Eksempelvis hvis barnet savner sine forældre, er det vigtigt, at den voksne får hørt og set barnet og enten giver barnet plads til at savne eller et kærligt puf til at komme videre.

Genkendelige rammer kendetegner vores dagligdag, som er med til at skabe tryghed og forudsigelighed. Eksempelvis at vi holder morgenmøde med børnene og fortæller, hvad der skal ske i løbet af dagen.

Tillid skal være gensidigt, så vi sammen med forældrene kan give barnet et fundament for trivsel, dannelse, udvikling og læring. Eksempelvis lægger vi vægt på, at såvel børn som forældre føler sig godt modtaget og er trygge ved at komme i børnehaven.

Gode relationer skaber fællesskaber

Relationer og venskaber er afgørende for, at børn oplever at være en del af fællesskabet.

Samarbejde, udvikling af empati samt at kende egne og andres grænser sker i fællesskaber med andre børn og voksne.

Spidskompetencen hos os kendetegnes gennem målrettet arbejde med sociale færdigheder, relationer og etablering af fællesskaber.

Vi har øje for såvel det enkeltes barns behov, som for rammerne for de fællesskaber, som barnet indgår i.

Barnet er en aktiv medspiller i et børneperspektiv

Børnene har medindflydelse på institutionens læringsmiljø, hvor de er med til at bestemme, hvilket legetøj og andre materialer der er til rådighed- så de i større grad er med til at skabe egen læring og deltagelse i sammenhænge, som personalet er ansvarlige for at skabe.

Barnets stemme skal høres og må gerne komme til udtryk i legen, i valg af aktiviteter samt udtryk af egne behov.